اينترنت ماهواره‌اي در فاز تكميل

۴۱ بازديد

آخرين گروه از ماهواره‌هاي استارلينك پرتاب شدند تا شركت اسپيس‌ايكس با اين خبر به تيتر بسياري از رسانه‌هاي جهان راه پيدا كند. اسپيس‌ايكس همزمان جزئيات تازه‌اي درباره امكانات و قابليت‌هاي اين ماهواره‌ها منتشر كرده و مدعي شده است كه ماهواره‌هاي استارلينك با نرخ تاخير بسيار پايين و سرعت دانلودي بيش از ۱۰۰ مگابيت بر ثانيه، اينترنت را در اختيار مشتركانشان قرار مي‌دهند. 

 

هر چند اين سرعت با ادعاي اوليه اسپيس‌ايكس در اين مورد فاصله دارد و كمتر است، اما كمي بيشتر از چيزي است كه در آزمايش‌هاي اوليه به‌دست آمده بود. استارلينك در حقيقت برنامه بلندپروازانه اسپيس‌ايكس براي پرتاب ۱۲ هزار ماهواره به نزديك‌ترين مدار زمين است تا به اين ترتيب پوشش اينترنت پرسرعت را براي ساكنان زمين فراهم بياورد. به اين ترتيب كاربران اين سيستم مي‌توانند با استفاده از آنتن‌هاي شخصي خودشان روي زمين، به اين سرويس دسترسي داشته باشند؛ چيزي كه «ايلان ماسك» مديرعامل اسپيس‌ايكس آن را به «بشقاب‌پرنده‌اي روي نوك چوب» تعبير مي‌كند. حالا حتي عكس‌هاي اوليه از اين دستگاه روي وب‌سايت استارلينك هم منتشر شده است.

 

  با پرتاب اين گروه ماهواره‌ها، اسپيس‌ايكس بيش از ۷۰۰ ماهواره در مدار زمين دارد. اين درحالي است كه به گفته ماسك براي ارائه قابليت عملياتي اوليه آنها به بيش از ۴۰۰ ماهواره در مدار نياز داشتند و البته براي ارائه كامل اين قابليت‌ها دست‌كم به ۸۰۰ ماهواره نياز است. در تابستان امسال اسپيس‌ايكس آزمايش اوليه اين سيستم را آغاز كرد و در همين راستا كارمندان استارلينك اينترنت پرسرعت ارائه شده توسط اين ماهواره‌ها را در حالت‌هاي مختلف آزمايش كردند. در اين مرحله اسپيس‌ايكس ۶۰ ماهواره اينترنتي استارلينك را همراه يك موشك فالكون ۹ به مدار زمين فرستاد. اين ماهواره‌ها از مقر فضايي كيپ‌كاناورال در فلوريدا به فضا پرتاب شدند تا دوازدهمين عمليات پرتاب ماهواره‌هاي استارلينك به فضا باشد. با احتساب اين عمليات، حالا ۷۱۳ ماهواره استارلينك در مدار زمين قرار گرفته‌اند.

 

«كيت تايس» معاون سنجش اطمينان‌پذيري اسپيس‌ايكس در اين مورد گفت: «تيم استارلينك آمار و ارقام مربوط به ميزان تاخير را جمع‌آوري كرده و تست‌هاي سرعت استانداردي را روي عملكرد اين سيستم انجام داده است. اين به معناي آن است كه ما در حال بررسي و كنترل سرعت جابه‌جايي داده‌ها از ماهواه‌ها به كاربران‌مان و برگشت آن هستيم. جالب است بدانيد كه نتايج اوليه خوب و قابل‌قبول بوده است.»

 

   تاييد سرعت دانلود ۱۰۰ مگابيتي

او اعلام كرد كه سرعت دانلود با اين سيستم به بيش از ۱۰۰ مگابيت بر ثانيه مي‌رسد و حساب توييتر شركت اسپيس‌ايكس هم ادعاي او را تاييد و تكرار كرد. اما گويا اين ادعا كمي چاشني اغراق داشت، چون حساب توييتر اسپيس‌ايكس چند دقيقه بعد توييت خودش را پاك كرد تا در نهايت در توييتي جديد و دقيق‌تر اعلام كند كه سرعت دانلود اين سيستم در واقع برابر ۱۰۰ مگابيت بر ثانيه است. كيت تايس همچنين گفت كه نرخ تاخير اين سيستم آن‌قدر پايين است كه بتواند سريع‌ترين بازي ويدئويي آنلاين را اجرا كند و سرعت دانلود آن آن‌قدر بالاست كه بتواند چند فيلم با كيفيت HD را به‌صورت همزمان پخش كند و در عين حال همچنان پهناي باند اضافي هم وجود داشته باشد.

 

چنين چيزي بسيار شگفت‌انگيز و تاثيرگذار خواهد بود، اما همچنان از سرعت گيگابايتي كه اسپيس‌ايكس قول آن را داده و اسنادش را به كميسيون ارتباطات فدرال ارائه كرده بود، فاصله دارد. 

 

اسپيس‌ايكس در اين اسناد اعلام كرده بود كه براي توسعه و استفاده از تمام ظرفيت‌هاي اين سيستم و رسيدن به سرعت گيگابايتي بايد بيش از ۴۴۰۰ ماهواره در مدار زمين قرار بگيرد. شايد به همين دليل هم بود كه كيت تايس تاكيد كرد هنوز كارهاي زيادي باقي مانده است كه در اين پروژه بايد انجام بشود. او گفت: «البته كه شبكه ما هنوز كارهاي زيادي در فرآيند تكميل شدن دارد و در طول زمان ما همچنان قابليت‌ها و امكانات بيشتري را به اين سيستم اضافه مي‌كنيم تا كاربران بتوانند از تمام ظرفيت‌هاي اين شبكه بهره‌مند بشوند.»

 

با اين همه سرعت ۱۰۰ مگابايتي بيش از نتايج آزمايش‌هايي است كه سرويس تست سرعت دانلود و آپلود speedtest.net به‌دست آورده بود. در نيمه ماه آگوست امسال كاربران Reddit نتايجي از تست سرعت سيستم اوليه استارلينك را منتشر كردند كه نشان مي‌داد متوسط سرعت دانلود آن بين ۱۱ تا ۶۰ مگابيت است. اين سرعت در مقايسه با سرويس‌هاي قديمي اينترنت پرسرعت، بالاتر بوده و حتي احتمالا از سرعت اينترنت بسياري از مناطق روستايي آمريكا هم بالاتر است. اسپيس‌ايكس اميدوار است كه سرويس استارلينك را در مناطق روستايي و دورافتاده كه حتي همين سرعت نه چندان بالا هم براي آنها پيشرفت محسوب مي‌شود، ارائه كند. 

 

رقابت براي پيروزي در مزايده ۱۶ ميليارد دلاري

با اين اوصاف رسيدن به سرعت بالاتر دغدغه مهمي براي اسپيس‌ايكس به حساب مي‌آيد؛ به‌خصوص براي جذب سرمايه و پيروزي در مناقصه كميسيون ارتباطات فدرال كه اكتبر امسال برگزار مي‌شود. كميسيون ارتباطات فدرال پيشنهاد ۱۶ ميليارد دلاري براي شركت‌هايي دارد كه بتوانند سرويس‌هاي اينترنت پرسرعت را به بيش از شش ميليون خانه و كسب‌وكار در مناطق نه چندان برخوردار ارائه كنند. 

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/technews/tnews11060336.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.