آرشیو آذر ماه 1398

تكنولوژي روز

گفتگو با استارتاپي كه قرار است صندلي اتوبوس‌ و ميني‌بوس‌هاي دربستي را بفروشد

۹۱ بازديد

«فروش صندلي‌هاي اتوبوس در تهران»؛ اين خبري بود كه ديروز در شبكه‌هاي اجتماعي منفجر و باعث نگراني عده زيادي از افرادي شد كه با اتوبوس در تهران تردد مي‌كنند. به سرعت فروش صندلي‌ها، كه از سوي مديرعامل اتوبوسراني مطرح شده بود، توسط توسط شهردار و معاون حمل‌ونقل ترافيك تهران تكذيب شد، اما در اين ميان ظهور يك استارتاپ در حوزه حمل‌ونقل همگاني تكذيب نشد؛ استارتاپي كه تمركزش بر توسعه خدمات هم‌پيمايي قرار گرفته و خطوط مبتني بر تقاضا DRT را توسعه مي‌دهد.

اين استارتاپ قرار است از انتهاي آذر ماه شروع به كار كند؛ اما نه براي اتوبوس‌هاي شهري، بلكه‌ براي اتوبوس‌هاي دربستي، ميني‌بوس‌هايي كه در حال اضافه شدن به ناوگان بخش خصوصي هستند و شايد هم در آينده، ون‌ها. استارتاپ «به‌‌همراه» كه خود را يك استارتاپ مستقل و كاملاً خصوصي معرفي مي‌كند، قرار است چنين ايده‌اي را در تهران پياده‌سازي كند و اكنون، آماده‌ي شروع به كار است.

«احمد تابنده»، مديرعامل «به‌همراه»، در گفتگو با ديجياتو اشاره مي‌كند كه قرار بود اين استارتاپ در ۲۶ آذر ماه به شكل رسمي و طي مراسمي كار خود را آغاز كند اما انعكاس اشتباه خبر فعاليت در روز گذشته و ايجاد يك سوءتفاهم بزرگ، باعث شده تا اين تيم تصميم بگيرد زودتر حقيقت را رسانه‌اي كند. او مي‌گويد هدف اصلي اين طرح ارائه نوعي جديد از حمل و نقل براي ترغيب شهروندان به مدل هم‌پيمايي است و عمده مخاطبين اين استارتاپ، مسافرين خودروهاي شخصي هستند.

استفاده از اتوبوس‌هاي شهري يك سوءتفاهم است

 

تابنده در مورد نحوه كاركرد اين استارتاپ مي‌گويد كه از ناوگان اتوبوس‌هاي دربستي يا ميني بوس‌هاي جديد براي اين‌كار استفاده خواهد شد و DRT هيچ ارتباطي به اتوبوس‌هاي شهري ندارد. او همچنين تاكيد مي‌كند كه اين استارتاپ، قرار نيست وارد بحث ناوگان‌داري شود. با اين حال او در پاسخ به اين سوال كه اتوبوس و ميني بوس‌ها چگونه و از كجا تامين مي‌شوند، به ديجياتو مي‌گويد:

«بين ۶۰۰ تا ۷۰۰ اتوبوس دربستي در تهران وجود دارد كه مشغول خدمت‌دهي به اداره‌ها و سازمان‌ها در ساعت‌هاي خاصي هستند و ساعت‌هاي زيادي بدون فعاليت هستند. از طرفي به دليل قيمت بالا و حدود ۱.۵ ميليارد توماني هر اتوبوس، تعدادي ميني‌بوس هم در حال اضافه شدن به ناوگان است. اگر طرح ما موفق باشد، در گام بعدي، مي‌توان از وسيله‌هاي نقليه ون استفاده كرد. پس بحث فقط پيرامون اتوبوس نيست و به هيچ وجه قرار نبوده اين طرح ارتباطي با اتوبوس‌هاي شهري داشته باشد. هيچ كس به هيچ وجه نمي‌تواند اتوبوس‌ها را از خط اصلي خارج كرده و در مسيرهاي ديگري از آن‌ها استفاده كند يا صندلي آن‌ها را بفروشد. چنين كاري امكان‌پذير نيست.»

به‌همراه در واقع قرار است با شركت‌هاي خصوصي حمل‌ونقل كه زير نظر شهرداري فعاليت دارند، همكاري كنند و ناوگانش به اين صورت تكميل شود. اما آيا آنقدر اتوبوس و ميني‌بوس خصوصي وجود دارد تا بتواند پاسخ‌گوي نياز جامعه در اجراي چنين طرحي باشد؟ مديرعامل به‌همراه، در پاسخ مي‌گويد:

«تمركز اصلي ما روي ۶۰۰ تا ۷۰۰ اتوبوس دربستي، زمان‌هاي خالي و نيم‌راه‌هاي خالي آن‌ها است. اين اتوبوس‌ها اكثراً سرويس‌هايي دارند و به سازمان‌هاي بزرگ خدمات رساني مي‌كنند. بخش ديگر، ناوگان جديدي است كه شركت‌هاي حمل‌ونقلي خريداري مي‌كنند. ما با ۳ شركت خصوصي قرارداد داريم و به سايرين هم اعلام كرده‌ايم تا اگر علاقه دارند، با ما همكاري كنند.»

 

او پيش‌بيني مي‌كند كه در فاز اول، شركت‌هايي كه با اين استارتاپ قرارداد بسته‌اند، مي‌توانند حدود ۵۰ ميني بوس جديد را تامين كنند: «طرح كاملاً مدلي اقتصادي دارد. در آينده هم اگر همين شركت‌ها ببينند كه كاربران واقعاً از اين خدمات استفاده مي‌كنند، آمادگي و توان مالي خريد ميني‌بوس‌هاي جديد را نيز دارند. تعهد ما هم اين است كه فقط با شركت‌هاي مورد تاييد شهرداري تهران همكاري كنيم. در نتيجه به هيچ وجه با ماشين‌هايي كه خود مالك هستند همكاري نمي‌كنيم. حتي اگر تقاضا كنند، ما آن‌ها را به يكي از شركت‌هاي حمل‌ونقلي معرفي مي‌كنيم تا نهايتاً با استانداردهايي كه شهرداري تعريف كرده است، كار كنند؛ استانداردهايي از جنس معاينه فني تا بحث‌هاي ايمني.»

تابنده در پاسخ به اين سوال كه آيا خودروهاي عادي هم در آينده مي‌توانند در اين طرح مشاركت كنند يا خير، مي‌گويد اين ايده براي آينده وجود دارد اما نه براي خودروهاي شخصي، بلكه براي خودروهايي كه زير نظر شهرداري و تاكسيراني هستند: «اصلاً نگاه ما اين نيست كه خودروهاي شخصي را از خيابان جمع كرده و وارد ناوگان كنيم. كاربري كه مي‌خواهد از چنين سرويسي استفاده كند دغدغه سطح كيفيت دارد. از سوي ديگر به دلايلي مانند حفظ امنيت مسافران، ما صرفاً با ناوگان‌هاي مورد تاييد شهرداري كار مي‌كنيم.»

آغاز كار با ۱۸ مسير و حذف ايستگاه‌هاي مياني

مديرعامل به‌همراه خبر مي‌دهد كه در انتهاي آذر ماه، ناوگان زير نظر اين استارتاپ با ۱۸ مسير كار خود را آغاز مي‌كند. او همچنين مي‌گويد كه مطالعات گسترده‌اي براي شناسايي مسيرها در تهران انجام شده است: «مطالعات را براي كل تهران انجام داده‌ايم و ۶۰۰ مسير كه احتمال مي‌دهيم براي كاربر جذاب باشند را شناسايي كرده‌ايم كه فاصله زميني آن‌ها بيشتر از ۷ كيلومتر است. آمادگي‌اش را داريم كه آن‌ها را اضافه كنيم. البته نظر شهرداري اين بود كه با محدوده‌هايي مثل ونك و آرژانتين به شكل آزمايشي شروع كنيم.»

او در رابطه با انتخاب اين مسيرها توضيح مي‌دهد: «سعي كرده‌ايم بيشتر براي مسيرهاي بالاي ۱۰ كيلومتر، و يا مسيرهايي كه دسترسي بد دارند، سرويس ارائه كنيم. كاربر در اين مسيرها يا از حمل‌ونقل شخصي استفاده مي‌كند، يا به سراغ تاكسي‌هاي اينترنتي مي‌رود و يا اگر بخواهد از حمل‌ونقل عمومي بهره بگيرد، نياز به ترانسفر دارد. حذف ترانسفر يكي از اساسي‌ترين برنامه‌هاي ما در اين پروژه است. براي مثال ۵۰ درصد مسافراني كه از ميدان ونك به ميدان آزادي مي‌روند، قرار است در ادامه به اسلام‌شهر، شهر قدس يا تهران‌سر بروند. كاري كه ما مي‌كنيم ارائه سرويس از ونك به شكل مستقيم به شهر قدس يا هركدام از اين مقصدها است. در نتيجه الگوي مسيرها، بر مبناي داده‌هاي آماري است. همچنين در اپليكيشن، امكان خوداظهاري وجود دارد. كاربر مي‌تواند بگويد از چه نقطه‌اي به چه نقطه‌اي مي‌رود و زماني كه تعداد اين درخواست‌ها افزايش پيدا كند، ما براي اين مسير هم سرويس در نظر مي‌گيريم.»

 

در واقع، به‌همراه با روش مبداً به مقصد، ايستگاه‌هاي ميان راه را حذف كرده است چراكه بر اساس تحقيقات اين استارتاپ، ۷۰ درصد مسافران در ايستگاه نهايي پياده مي‌شوند و هرچقدر مسير كوتاه‌تر باشد، اين درصد افزايش پيدا مي‌كند.

او مي‌گويد زماني كه كاربر مسيرش را انتخاب مي‌كند، ليستي از برنامه حركت را مي‌بيند و با انتخاب و خريد، يك كد QR دريافت مي‌كند و مي‌تواند زمان سوار شدن از آن استفاده كند: «ما تحقيق ميداني انجام داده‌ايم و متوجه شده‌ايم در ميدان ونك گاهي اوقات شخص مجبور است ۲۷ دقيقه انتظار بكشد تا صرفاً سوار تاكسي شود. پس ما با اين‌كار، زمان سفر را هم كاهش مي‌دهيم.»

مدل قيمت‌گذاري: غير يارانه‌اي

تابنده در پاسخ به اين سوال كه قيمت‌گذاري در اين سيستم به چه شكل خواهد بود، مي‌گويد: «قيمت‌گذاري ما مبتني بر مدل قيمت‌گذاري اتوبوس دربستي است. عددهاي نهايي اما در محدوده نرخ كرايه تاكسي است. براي مثال كاربر مي‌تواند از ونك به كرج با حدود ۱۰ هزار تومان برود. كرايه تاكسي هم تقريباً همين است، اما اينجا كاربر از قبل رزرو مي‌كند، و مي‌رود روي صندلي خودش مي‌نشيند.»

 

مديرعامل به‌همراه اشاره مي‌كند كه الگوي اين استارتاپ، بدون يارانه، و فقط بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي بخش خصوصي است و قرار نيست شهرداري يارانه‌اي به مسافرها بدهد: «در بحث كرايه، مدل اقتصادي است. هزينه خودرو، نگه‌داري، راننده و... محاسبه مي‌شود و به ازاي هر كيلومتر پيمايش، نرخي مشخص مي‌شود. اين نرخ تقسيم بر ضريبي از پر شدن صندلي‌ها مي‌شود. ما فعلاً ضريب را ۸۰ درصد در نظر گرفته‌ايم. اگر در آينده ضريب ۱۰۰ درصد باشد، نرخ كرايه هم تغيير مي‌كند. اما نهايتاً نرخ ما، حتما متغير خواهد بود. مانند تاكسي‌هاي اينترنتي كه در اوج ترافيك، كه ناوگان كم و درخواست زياد است، نرخ بالاتر است و در زمان‌هايي كه ناوگان آزاد بيشتر است، اين نرخ تعديل مي‌شود.»

تابنده همچنين در پاسخ به اين سوال كه وقتي قرار بر استفاده از ناوگان اتوبوسراني نبوده، چرا مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران روز گذشته اظهار نظر خبرساز خود را رسانه‌اي كرده است، اظهار بي‌اطلاعي مي‌كند و مي‌گويد فعاليت اين استارتاپ، ارتباط مستقيمي با اتوبوسراني ندارد بلكه اين استارتاپ با هماهنگي شهرداري و شركت اتوبوسراني، از ظرفيت‌هاي خالي ناوگان دربستي شركت‌هاي تحت نظارت شهرداري بهره مي‌گيرد: «اطلاع‌رساني روز گذشته ناقص بود. ما خصوصي و مستقل هستيم، تصميمي هم براي استفاده از اتوبوس‌هاي شهري نداريم. اطلاع‌رساني‌هاي ما نيز از اين جهت بود كه تعامل بهتري با بازيگران اين حوزه داشته باشيم.»

 

 

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/07/به‌همراه-فروش-صندلي-اتوبوس-خصوصي/

اجاره دوست مجازي توسط زنان مجرد چيني

۸۸ بازديد

طبق جديدترين گزارشات منتشر شده زنان چيني با پرداخت هزينه، دوست مجازي اجاره مي كنند. البته اين ارتباطات آنلاين بيشتر براي مصاحبت و توجه عاطفي انجام مي شوند.

زنان چيني مي توانند از دوست مجازي خود بخواهند تا صبح ها پيام هاي دلگرم كننده اي مثل «از خواب بيدار شو» را براي آنها ارسال كنند. آنها همچنين مي توانند از دوست مجازي خود بخواهند تا با ارسال وقت و بي وقت پيام كوتاه در طول روز، از احوال آنها باخبر شده يا فقط پيام هاي تشويق كننده بفرستند.

 

يك دانشجوي 19 ساله چيني كه تاكنون به طور تقريبي 150 دلار خرج اين سرويس كرده، به خبرگزاري فرانسه مي گويد:

«اگر كسي حاضر باشد با من چت كند و من را از تنهايي در بياورد، با كمال ميل هزينه آن را مي پردازم.»

يكي از دلايلي كه سبب گرايش زنان چيني به دوست مجازي شده اين است كه آنها بيشتر زمان خود را صرف درس خواندن مي كنند تا در امتحانات ورودي بسيار سخت دانشگاه هاي اين كشور قبول شوند.

آنها در اين مسير، يادگيري مهارت هاي اجتماعي و كسب تجربه را قرباني مي كنند و پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه، وارد بازار كار مي شوند. آنها به خاطر زمان محدود و ارتباطات عاطفي كم، برقراري رابطه با دوست مجازي را بهترين گزينه مي دانند.

علت ديگر، كمتر شدن وابستگي زنان چيني به مردان است. در گذشته زنان اين كشور براي داشتن ثبات مالي، برخورداري از سرپناه و مزاياي ديگر با جنس مخالف ارتباط برقرار مي كردند. ولي حالا كه اين نيازها را برطرف كرده اند، به دنبال پر كردن خلاء عاطفي و مصاحبت (ولو فقط به شكل مجازي) هستند.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/07/اجاره-دوست-مجازي-توسط-زنان-مجرد-چيني/

افزايش دو برابري كاربران مرورگر بريو در سال 2019

۶۶ بازديد

مرورگر بريو كه روي بستر بلاكچين و با تمركز روي حريم شخصي فعاليت مي كند، به محبوبيت بالايي رسيده و حالا بيش از 10 ميليون كاربر ماهانه دارد.

مرورگر بريو (Brave) از ابتدا با تمركز بر حفظ حريم شخصي و محرمانگي اطلاعات شروع به فعاليت كرد. جديدترين نسخه اين مرورگر يعني بريو 1.0 حدود سه هفته قبل معرفي شد و اين شركت آماري پيشرفت خودش را ارائه كرد. تعداد كاربران فعال روزانه (DAU) مروگر بريو در سال 2019 در مقايسه با سال قبل سه برابر شده و به 3.3 ميليون نفر رسيده است. تعداد كاربران فعال ماهانه (MAU) هم از رقم 5.5 ميليون در سال 2018 به 10.4 ميليون نفر در سال جاري ميلادي افزايش يافته است.

 

شركت بريو مي گويد در كنار رشد قابل توجه كاربران، تعداد توليد كنندگان تأييد شده محتوا در اين سايت كه توكن هاي داخلي مرورگر بريو (با علامت اختصاري BAT) را دريافت مي كنند هم 12 برابر بيشتر شده است. تا ششم دسامبر 2019 تعداد كل توليد كنندگان تأييد شده محتوا به 342 هزار رسيده، در حالي كه اين رقم در ابتداي سال جاري ميلادي فقط 28 هزار بود.

طبق آخرين آمار موجود، محبوبيت مرورگر بريو روز به روز بيشتر مي شود. گزارشات گوگل پلي نشان مي دهند اين مرورگر توانسته رقباي اصلي خود نظير كروم، فايرفاكس و اپرا را در بازار ژاپن كنار بزند.

مرورگر بريو در سال 2016 توسط «برندن آيك» هم بنيانگذار موزيلا و خالق زبان برنامه نويسي جاوا اسكريپت به شكل رسمي معرفي شد. اين مرورگر به كاربران اجازه مي دهد با استفاده از توكن اختصاصي BAT به توليد كنندگان محتوا كمك كنند. به همين دليل بسياري از كارشناسان معتقدند مرورگر بريو مي تواند قدرتمند ترين جايگزين براي رقباي اصلي نظير كروم و فايرفاكس باشد.

با «ملك رادار»، موتور جستجوي املاك ايران آشنا شويد

۷۱ بازديد

پيدا كردن خانه ايد‌ه‌ال يكي از دغدغه‌هاي شهروندان است. سر زدن به مشاورين املاك يا روزنامه‌ها، ديگر پاسخگوي نياز بسياري از مردم نيست. به همين دليل سايت‌هاي بسياري هستند كه اين خدمات را در اختيار شهروندان قرار مي‌دهند. اما وب سايتي كه تمام اين اطلاعات را به صورت جامع و مفيد در اختيار كاربران قرار دهد، قطعاً جستجو را ساده‌تر مي‌كند. يكي از اين وب سايت‌ها، ملك‌رادار است.

ملك‌رادار به عنوان موتور جستجوي املاك ايران يكي از سايت‌هاي مفيد براي پيدا كردن خانه ايده‌ال هر شخصي به حساب مي‌آيد. اين وب سايت با داشتن رابط كاربري ساده، جستجو براي خانه و املاك تجاري يا اداري را بسيار ساده كرده است. كافي است به سايت ملك‌رادار برويد و شرايط خود را وارد كنيد.

براي مثال اگر به دنبال رهن خانه‌اي ۱۰۰ متري در منطقه ۳ تهران هستيد، مي‌توانيد به سادگي با وارد كردن اين اطلاعات و بودجه مورد نظر خود، با سرعت زيادي گزينه‌ها را بررسي كنيد. اگر هم وقت سر زدن همه روزه به اين سايت را نداريد، مي‌توانيد از ربات تلگرام ملك‌رادار استفاده كنيد. اين ربات با در نظر گرفتن شرايط شما، به صورت خودكار اقدام به جستجوي مسكن مي‌كند و نتيجه را گزارش مي‌دهد.

مشاورين املاك هم مي‌توانند از خدمات ملك‌رادار استفاده كنند و علاوه بر آن بخشي هم در اين سايت به بررسي و تحليل بازار ايران مي‌پردازد كه اطلاعات مفيدي را هم در اختيار كاربران و هم در اختيار مشاورين املاك مي‌گذارد. البته خدمات ملك‌رادار فعلا در سه استان تهران، البرز و خراسان ارائه مي‌شود كه در آينده استان‌هاي ديگري هم به اين ليست اضافه خواهد شد. در اين ويديو، نحوه كاركرد بخش‌هاي مختلف ملك رادار را بررسي كرده‌ايم.

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/07/ملك‌رادار،-موتور-جستجوي-املاك-ايران/

طرح انتخاباتي برني سندرز: اينترنت پر سرعت خانگي براي همه

۵۶ بازديد

«برني سندرز»، سناتور دموكرات ايالت ورمانت از برنامه جديد خود براي گسترش دسترسي به اينترنت پرسرعت در آمريكا و از ميان بردن انحصار پرده برداشت.

سندرز در طرح خود كه «اينترنت پرسرعت براي همه» نام دارد، پهناي باند را همانند برق، يك ابزار عمومي خوانده و دسترسي به آن را جزو حقوق اوليه انسان ها قلمداد كرده است. اين سناتور مي خواهد با بودجه اي 150 ميليارد دلاري در قالب كمك هاي مالي و فني به اجتماعات و ايالت هاي آمريكا، شبكه هاي پهناي باندي را ايجاد كند كه توسط مردم كنترل مي شوند.

سندرز در طرح جديد خود، پهناي باند دانلود و آپلود را به ترتيب 100 و 10 مگابيت بر ثانيه تعيين كرده كه به طور چشمگيري از استاندارد كميسيون ارتباطات فدرال آمريكا بيشتر است كه پهناي باند دانلود و آپلود را به ترتيب 25 مگابيت بر ثانيه و 3 مگابيت بر ثانيه تعيين كرده است.

طرح 150 ميليارد دلاري برني سندرز براي گسترش دسترسي به اينترنت

 

برني سندرز يكي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري سال 2020 آمريكاست و وعده داده در صورت پيروزي در انتخابات، بيطرفي را به اينترنت بازگردانده و شركت هاي اينترنتي و تلويزيوني را از تعيين كردن سقف روي ديتا و كنترل كردن دسترسي كاربران به اينترنت منع مي كند.

طرح سندرز تلاش هاي ضد انحصاري او را در برابر شركت هاي اينترنتي و تلويزيوني آمريكا نشان مي دهد. او با اشاره به اينكه دسترسي به اينترنت در اقتصاد امروز يك ضرورت است و بايد در دسترس همگان قرار گيرد، گفت:

«ما شركت هاي انحصار طلب را از بين مي بريم و آنها را وادار مي كنيم تا سرويس دهي قابل قبولي به مشتريان ارائه دهند و هزينه هاي پنهان، قبض هاي غافلگيركننده و همچنين ديگر اقدامات گول زننده خود را كنار بگذارند.»

سندرز از نامزدهاي اصلي حزب دموكرات براي انتخابات سال 2020 آمريكاست و يكي از اعضاي اين عضو است كه طرح گسترش دسترسي به اينترنت را ارائه مي كند. ماه اوت سال جاري ميلادي، «اليزابت وارن»، از ديگر اعضاي اين حزب نيز از طرح 85 ميليون دلاري خود براي افزايش دسترسي به اينترنت براي مناطق محروم پرده برداشت

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/07/طرح-150-ميليارد-دلاري-برني-سندرز-اينترنت/#mce_temp_url#

https://digiato.com/article/2019/12/07/عينك-هوشمند-و-فيلم-هاي-علمي-تخيلي/

۴ بازديد

شركت ژاپني Nendo ساعتي مكعبي شكل ساخته كه گوشه بالايي آن با حركت كردن شكل عقربه هاي ساعت را به خود گرفته و دو مرتبه در طول روز به يك مكعب كامل تبديل مي شود.

ساعت مكعبي يا كيوبيك كلاك (Cubic Clock) از آلومينيوم برس خورده تشكيل شده و به مناسبت 40 سالگي تاسيس برند لاكچري The Hour Glass طراحي شده است. اين ساعت از دو عقربه مثلثي برخوردار است و طراحانش مي گويند هدف از طراحي آن «كمرنگ كردن مرز بين هنر، طراحي و ساعت ها» است.

ساعت مكعبي

 

طراح به جاي استفاده از قطعات و مواد غيرضروري، تنها با برش دادن دو قطعه آلومينيومي از يكي از گوشه هاي مكعب، عقربه ها را ايجاد كرده است.

اين ساعت تقريباً 20 سانتي متري در طول روز همانند ديگر ساعت هاي عقربه دار حركت مي كند، ولي ساعت 12:00 ظهر و 12:00 شب، با قرار گرفتن عقربه ها در يك راستا، شكل واقعي خود را بروز داده و يك مكعب كامل را شكل مي دهد.

در طول روز عقربه ها 22 مرتبه روي يكديگر قرار مي گيرند. به گفته طراح اين عامل سبب مي شود تا كاربر حس كند زمان هر 12 ساعت يكبار، از نو راه اندازي مي شود.

 

شركت Nendo تا پيش از اين چندين ساعت با طرح هاي عجيب طراحي كرده است. اين شركت قبلاً سه ساعت كوكو طراحي كرده بود كه يكي از آنها قابليت تبديل شدن به كتابخانه را داشت و ديگري شبيه خانه اي بود كه به شكل وارونه روي ميز قرار مي گرفت.

 

 

منبع:

https://digiato.com/article/2019/12/07/ساعت-cubic-clock-معرفي-شد/

هدست واقعيت مجازي لنوو مبتني بر ويندوز Holographic معرفي شد

۷۰ بازديد

شركت لنوو ساعاتي پيش از اولين هدست واقعيت مجازي خود، كه در واقع نمونه اوليه دستگاه سازگار با پلتفرم ويندوز هولوگرافيك مايكروسافت محسوب مي‌شود، پرده برداشت. اين هدست در مقايسه با ساير هدست‌هاي مربوط به رايانه شخصي همانند Oculus Rift و يا HTC Vive، سبك‌تر بوده و اندازه كوچك‌تري دارد. به گفته شركت لنوو مدل نهايي اين هدست با وزني معادل 350 گرم روانه بازار مي‌شود؛ اين درحالي است كه وزن هدست Vive 555 گرم گزارش شده است. طراحي اين هدست بسيار راحت و مناسب است، اين طراحي تا حد زيادي الهام گرفته از هدست واقعيت مجازي پلي استيشن شركت سوني است و به جاي اين كه لنزها را در جاي خود محكم كند، آنها را به صورت قابل تنظيم جلوي چشم كاربر قرار داده است.

لنوو در اين محصول از دو پنل OLED با ميزان وضوح 1440در 1440 استفاده كرده است كه باز هم از وضوح پنل‌هاي دو هدست Rift و Vive بالاتر است. متأسفانه اين هدست به مرحله عملياتي نرسيده است بنابراين نمي‌توان در مورد كيفيت تصوير نهايي با چنين وضوحي اظهار نظر كرد.

سؤال ديگر اين است كه اين هدست چگونه رديابي مي‌كند؟ اين هدست از يك سيستم رديابي با شش درجه آزادي استفاده مي‌كند كه آن را از هرگونه دوربين خارجي بي‌نياز مي‌سازد. اين تكنولوزي هنوز براي عرضه آماده نيست و مشخص نيست كه نحوه تعامل آن با پلتفرم ويندوز هولوگرافيك مايكروسافت چگونه خواهد بود.لنوو هنوز هيچ كنترل حركتي براي اين هدت توليد نكرده است بنابراين به محصولات شركت‌هاي ثالث كه با پلتفرم و مشخصات هلوگرافيك ويندوز سازگارند، نياز دارد.

لنوو به عنوان كارهايي كه با اين هدست مي‌توان انجام داد بيان كرد كه تمام برنامه‌هاي Windows Store در حالت theater-style با اين هدست سازگار بوده و برخي از نرم افزارهاي HoloLens نيز با اين پلتفرم سازگاري خواهند داشت. اين هدست با دو دوربين در جلوي خود عرضه خواهد شد كه به لطف اين دو دوربين كاربران مي‌توانند بدون نياز به سيستم پروجكشن نوري HoloLens از قابليت‌هاي واقعيت تركيبي استفاده كنند، هرچند كه كيفيت اين دوربين‌ها هنوز مشخص نيست.

اين هدست كه هنوز نامي به آن اختصاص داده نشده است سال آينده با قيمت 300 تا 400 دلار وارد بازار خواهد شد، به گفته لنوو قيمت نهايي هنوز مشخص نيست اما اين مقدار به 300 دلار نزديك‌تر خواهد بود.

 

 

منبع:

https://tech-news.ir/this-is-lenovos-windows-holographic-vr-headset.html#mce_temp_url#

سوني اسپيكرها و هدفون‌هاي جديد Extra Bass را معرفي كرد

۹۹ بازديد

سوني كه در مهر ماه سال جاري از سري هدفون‌هاي نويز‌كنسلينگ MDR-1000X رونمايي كرده بود امروز در رويداد CES سري جديد هدفون‌هاي درون گوشي و بلوتوث Extra Bass را به نمايش گذاشت. در ابتدا نگاهي به دو هدفون درون‌گوشي بي‌سيم MDR-XB950N1 و MDR-XB950B1 خواهيم انداخت كه مهم‌ترين تفاوت ميان اين دو، قابليت حذف صداي محيط يا همان نويز كنسلينگ است كه در مورد دوم اين ويژگي ديده نمي‌شود. سوني براي هرچه بهتر كردن رابطه‌ي بلوتوث اين دو هدفون، از NFC استفاده كرده است.

در حالي كه به گفته‌ي سوني، هدفون بي‌سيم  MDR-XB950B1 مي‌تواند تا 18 ساعت به طور مداوم كار كند، قابليت نويز كنسلينگ  MDR-XB950N1 باعث نشده تا اين مدت زمان كاركرد اين هدفون كاهش يابد بلكه حتي نسبت به هدفون قبلي نيز با افزايش مواجه شده است. محصول جديد سوني با قابليت نويز كنسلينگ مي‌تواند تا 22 ساعت به طور مداوم روشن بماند. سوني براي دو هدفون جديد خود، برنامه‌اي مخصوص گوشي‌هاي‌هوشمند را با نام Connect منتشر كرده كه كاربر با استفاده از اين برنامه مي‌تواند محيط قرار گرفته را نظير باشگاه ورزشي، خيابان، ساحل يا … مشخص كند. اين برنامه همچنين به كاربر اين امكان را مي‌دهد تا سطح بيس مورد نياز خود را انتخاب كند. با وجود اين برنامه، كاربر در هدفون MDR-XB950N1 مي‌تواند در صورت نياز قابليت نويز كنسلينگ را نيز خاموش كند.

سوني علاوه بر دو محصول بالا، از هدفون درون‌گوشي با سيم MDR-XB550AP نيز رونمايي كرد كه قرار است در پنج رنگ متفاوت روانه بازار شود. همچنين هدفون جديد اسپرت سوني موسوم به MDR-XB510AS ضد آب بوده تا كاربران در مورد خيس شدن اين هدفون نيز نگراني نداشته باشند. متاسفانه سوني در مورد قيمت محصولات جديد خود اطلاع‌رساني انجام نداه و تاريخ عرضه‌ي اين هدفون‌ها را بهار سال آينده بيان كرده است.

اگر به دنبال خريد اسپيكرهاي بلوتوث‌ هستيد به نظر مي‌رسد سري جديد اسپيكرهاي بلوتوث Extra Bass بتواند نياز شما را برآورده كند. سوني در رويداد CES قابليتي جديد را به اسپيكرهاي خود اضافه كرده است؛ قابليتي كه طي چند سال گذشته در برخي از اسپيكرها ديده شده و حالا سوني آن را براي اسپيكرهاي بلوتوث خود قرار داده است. با اسپيكرهاي جديد سوني مي‌توانيد ايفكت‌هاي نوري را بر روي اسپيكر پياده كنيد.

سه اسپيكر بلوتوث جديد سوني با توجه به اندازه SRS-XB40، SRS-XB30 و SRS-XB20 نام گرفته‌اند كه هر كدام از اين اسپيكرها به قابليت‌هاي ايفكت نوري مجهز شده‌اند. علاوه بر اين، كاربر مي‌تواند اسپيكرهاي مورد اشاره را به ده اسپيكر ديگر نيز متصل كند. سوني براي اين سه اسپيكر، برنامه‌ي SongPal را براي گوشي‌هاي‌هوشمند منتشر كرده كه قابليت‌هاي شخصي‌سازي بيشتري را در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. در مدل SRS-XB40، برنامه‌اي جداگانه تحت عنوان SRS-XB40 منتشر شده كه قابليت كنترل چراغ‌هاي اسپيكر و ميزان صداي آن را نيز دارد.

سوني علاوه بر سه مدل بالا، از اسپيكر كوچك 3 در 3 اينچي SRS-XB10 هم رونمايي كرد كه همانند اسپيكرهاي بالا از كيفيت قابل قبولي برخوردار است. سوني براي اين سري از اسپيكرها نيز تاريخ عرضه‌ي دقيقي را مشخص نكرده و قرار است در بهار سال آينده آن‌ها را روانه بازار كند. قيمت اسپيكرهاي مذكور نيز هنوز مشخص نشده است.

 

منبع:

https://tech-news.ir/sony-expands-its-extra-bass-headphone-and-speaker-line.html

10 لوازم‌جانبي موبايل كه نبايد وجود داشته باشند اما وجود دارند

۸۹ بازديد

همه‌ي ما لوازم جانبي‌اي داريم كه با اسمارتفون‌هايمان استفاده مي‌كنيم. حال مي‌خواهد يك هدفون بلوتوثي باشد كه هنگام رانندگي از آن استفاده مي‌كنيم يا يك اسپيكر بلوتوثي براي گوش دادن به موسيقي با صداي بلند يا يك گارد براي آيفون جديدمان يا حتي يك لنز دوربين متصل شونده به اسمارتفون. اما 10 لوازم جانبي زير چيزهايي هستند كه هرگز نبايد وجود داشته باشند، با اين حال وجود دارند.

گارد آيفون KFC Drumstick:
عكسي كه در زير مشاهده مي‌كنيد بخشي از يك promotion شركت KFC در ژاپن در چند سال پيش بود. متاسفانه شما ديگر نمي‌توانيد اين گارد را تهيه نماييد، اما مطمئناً تعدادي از اين محصول باقي مانده است كه شما مي‌توانيد از صاحبان آن خريداري نماييد. به هر حال اين محصول مخصوص iPhone 5S ساخته شده  است پس شما نمي‌توانيد آيفون جديد خود را در آن جا بدهيد، مگر اين كه iPhone SE را انتخاب كرده باشيد. شايد بزرگ و عجيب به نظر برسد، اما حداقل به خاطر سايز بزرگش از آيفون شما به خوبي محافظت خواهد كرد.

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

جعبه  دستمال رولي بلوتوثي iCarta:
آيا تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه  براي مهماني‌هاي طولاني مدت در حمام خانه‌تان اسپيكر بلوتوثي نصب كنيد اما جاي مناسبي برايش پيدا نكرده‌ايد؟ iCarta اين مشكل را براي شما حل كرده است. iCarta يك جعبه دستمال رولي است كه اسپيكر بلوتوثي درونش تعبيه شده است. iCarta همچنين يك محل براي قرار دادن دستگاه‌هاي اپل كه داراي كانكتر 30-pin هستند تعبيه كرده است تا در صورتي كه بخواهيد، iPhone يا iPod قديمي خود را روي آن قرار دهيد. يك رول Sudoko loo به اين تركيب اضافه كنيد و ساعت‌ها در حمام خود تفريح كنيد!

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. برف پاك كن آيفون:

شايد در اين مورد كمي بيش از حد قضيه را بزرگ جلوه داده باشيم. اين وسيله از نظر فني وجود خارجي ندارد، اما چيزي نمانده بود كه توليد شود. در واقع، نمونه‌هاي اوليه‌اي از آن وجود داشت. ما مطمئن نيستيم كه اين وسيله چه كاربردي دارد، اما اگر به يك وسيله جانبي بزرگ و بدون هدف خاص كه هميشه به اسمارتفون شما متصل باشد و مزاحم كار با تلفن‌همراه شما شود نياز داريد، مطمئناً ايده جالبي است.

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. تست الكل اسمارتفون:

يك بازي جالب اينجا است! اسمش “مطابق علم چقدر مست هستيد” است. اين بازي نيازمند الكل، تعدادي دوست و 100 دلار پول است كه هيچ راه بهتري براي خرج كردنش نداشته باشيد. يا مي‌توانيد از اين وسيله براي اين كه تصميم بگيريد اسمارتفون خود را به دوستتان بدهيد يا نه استفاده كنيد تا از خواندن پيام‌هاي منزجر كننده در صبح روز بعد جلوگيري كنيد. اجازه ندهيد دوست دختر يا همسرتان درباره اين كه شما اين محصول را داريد چيزي بدانند به خاطر اين كه توليد كننده يك اپليكيشن براي اين محصول ارائه كرده است كه به همسرتان اجازه مي‌دهد كه به طور مرتب تست الكل درخواست كند، كه اين تست شامل زمان و موقعيت جغرافيايي دقيق شما مي‌شود.

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. hi-Call:

اين محصول بخشي از يك مجموعه سه تايي از يك شركت واحد است. اگر به دنبال اين هستيد كه مانند يك جادوگر به نظر برسيد كه مي‌تواند دست خود را به يك تلفن همراه تبديل كند، اين دستكش‌ها مخصوص شما است. در انگشت كوچك اين دستكش يك ميكروفون و در انگشت شست آن يك بلندگو قرار دارد، بنابراين شما مي‌توانيد با نگه داشتن دست خود جلوي صورتتان به تماس‌هايتان پاسخ دهيد. با اين حال اگر در خيابان كسي شما را ببيند بيشتر مثل يك ديوانه به نظر مي‌رسيد تا يك جادوگر.

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. hi-Bomb2:

اگر سامسونگ توليد Note 7 را متوقف نمي‌كرد، اين دستگاه اسپيكر بلوتوثي كاملاً مناسبي براي آن مي‌شد. شايد تعجب كنيد كه چرا ما بر اين عقيده‌ايم كه اين اسپيكر نبايد وجود داشته باشد. به نظر شما ماموران امنيتي فرودگاه راجب آن چه فكري مي‌كنند، ما كه خودمان را براي فهميدنش به خطر نمي‌اندازيم!! جالب است بدانيد كه نسخه اول اسپيكر hi-Bomb اصلاً شبيه يك بمب نبوده است. به نظر مي‌رسد كه مشتريانش از اين قضيه شكايت داشته‌اند، چون hi-Fun در نسخه دوم آن را دقيقاً شبيه يك بمب ساخته است!

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. hi-Sleep:

ما در اين مورد هيچ كاربرد معقولي در زندگي روزمره‌مان براي اين وسيله نيافتيم. افراد بسياري با گوش دادن به موسيقي يا آهنگ‌هاي بي صدا به خواب مي‌روند. و آن‌ها معمولاً اين موسيقي را با تلفن همراه يا اسپيكر بلوتوثي خود پخش مي‌كنندظاهراً hi-Fun راه حل بهتري دارد – چرا موسيقي را درون پشتي خود پخش نكنيم؟ جالب اينجا است كه اين گجت هيچ قابليت بي سيمي ندارد و شما بايد از جك 3.5 ميلي متري اين پشتي براي پخش موسيقي استفاده كنيد. بنابراين شركت hi-Fun براي اين كه محيط خواب بهتري را براي شما فراهم كند تصميم گرفته تا سيم‌هاي سست و بلند گو هاي سفت به پشتي شما اضافه كند. عجب فكر بكري!

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. Thumbies:

تا به حال به اين فكر كرده‌ايد كه بازي‌هاي موبايل را با يك كنترلر فيزيكي بازي كنيد؟ اگر جوابتان بله است پس گزينه‌هاي بسيار مناسبي در اختيار داريد، يا مي‌توانيد Thumbies را بخريد. Thumbies دكمه‌هاي فيزيكي‌اي است كه شما مي‌توانيد آن‌ها را روي اسمارتفون خود بچسبانيد به طوري كه دقيقاً مثل دكمه‌هاي بازي مورد علاقه‌تان شود. به طور قطع اين كنترلر ها حس آشنايي به هنگام بازي كردن به شما مي‌دهد، اما استفاده از آن‌ها هنوز هم ايده بدي است. اولاً، تمام كنترل‌هاي بازي‌هاي موبايل شفاف‌اند، به خاطر فضاي كم صفحه نمايش و همچنين نياز به ديدن پشت دكمه‌ها. دوما، براي اين كه اين كنترلر ها در بازي كردن در جاي خود بمانند نياز به چسب بسيار قوي دارند. بنابراين Thumbies يا ليز مي‌خورد و در جهت فشردن آن تكان مي‌خورد، يا اثر چسبناك وحشتناكي بر روي صفحه نمايش شما خواهند گذاشت.

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. Selfie Mic:

اين مورد فروش بسيار بالايي در فروشگاه Amazon دارد. اساساً اين دستگاه يك مونوپاد به همراه يك ميكروفون در انتهاي دسته آن است. يك هدفون با يك كابل بسيار كوتاه نيز به آن متصل است. در واقع اين كابل آنقدر كوتاه است كه اگر ميكروفون را نزديك صورت خود نگه نداريد هدفون خواهد افتاد. بنابراين، استفاده از اين وسيله به عنوان يك مونوپاد را فراموش كنيد، مگر اينكه بخواهيد اسمارتفون خود را در طول دستتان نگه داريد يا يك سيم به همراه يك هدفون متصل به آن در زير دستتان آويزان باشد. اين دستگاه به همراه يك برنامه Karaoke مخصوص عرضه مي‌شود.

10 mobile accessories that shouldn't exist10 mobile accessories that shouldn’t exist

  1. Blue Tipz:

قبول داريم كه اين مورد ممكن است گاهي اوقات بدرد بخور باشد. Blue Tipz يك دستگاه بلوتوثي است كه هنگامي كه به ماهيگيري در آب‌هاي يخ زده مي‌رويد به كارتان خواهد آمد. اين دستگاه به تلفن همراهتان متصل شده و هنگامي كه يك ماهي به قلاب افتاد به شما خبر مي‌دهد. پس چرا اين دستگاه را در اين ليست قرار داده‌ايم؟ دستگاه‌هاي هشدار دهنده مخصوص بسياري با همين قيمت وجود دارد كه شما را مجبور به استفاده از يك تلفن هوشمند لمسي در دماي زير صفر با ريسك سرما زدگي دستتان، سر خوردن روي يخ يا افتادن اسمارتفونتان در آب‌هاي بسيار سرد نمي‌كند.

 

 

 

منبع:

https://tech-news.ir/10-mobile-accessories-that-shouldnt-exist.html

پتنت جديد اپل براي هدفون-اسپيكر هيبريدي منتشر شد

۹۶ بازديد

 

 

مفهوم تبديل هدفون‎هاي هيبريدي با توجه به موقعيتشان به اسپيكر چيز جديدي نيست و چند وقتي است كه شاهد حضور آن‎ها در بازار هستيم. گرچه تاكنون موفقيت آن‎ها به اندازه‌اي نبوده كه سازندگان‎شان از آن لذت ببرند. حال اگر يكي از شركت‌هاي مطرح در زمينه تكنولوژي وارد اين عرصه شود يقينا قضيه با تغيير روبرو مي‎شود. به نظر مي‌رسد كه شركت اپل تصميم گرفته است سبب خير شده و اين كار را انجام دهد.

اين شركت پتنتي به اسم “هدفون‎هاي حالت دوتايي و روش‎هايي براي ساخت چنين چيزي” را ثبت كرده است كه ايده‎اي را مطرح مي‎كند كه سال‎ها در ذهن اين شركت در جريان بوده است. پتنت اپل توضيح مي‎دهد كه اين هيبريد داراي دو حالت است “حالت درون گوشي (in-ear)” و “حالت اسپيكر”، و بين اين دو سوئيچي قرار گرفته است كه براي استفاده از آن يا بايد از يك دكمه‎ي اختصاصي استفاده كرد يا اين‎كه خود دستگاه با قرارگيري در موقعيتي خاص بين اين دو حالت جابجا شود.

ممكن است اين ترس را داشته باشيد كه چنين ابداعي مي‎تواند به صورت بالقوه و با تصادفا رفتن به حالت اسكيپر، در زماني كه نبايد اين اتفاق رخ دهد، باعث آسيب‎رساني به گوش شود. ولي به نظر مي‎رسد كه اپل همه چيز را در نظر داشته است. اين پتنت اشاره مي‎كند كه “هدفون‎ها مي‎توانند يك مكانيسم ايمني را در اختيار داشته باشند كه به وسيله‌ي آن حالت اسپيكر را زماني كه هدفون‎ها بر رو يا داخل گوش كاربر قرار گرفته مي‎شوند، غيرفعال شوند.”

درخواست ثبت اين پتنت در سال 2011 صورت گرفته ولي به نظر مي‎رسد سازمان حقوق تجاري و پتنت ايالات‎متحده (UPSTO) زمان زيادي را صرف موافقت با آن كرده است. البته، چون اپل در نهايت موفق به كسب اين پتنت شده است، به اين معنا نيست كه توليد اين هدفون‎ها به زودي صورت خواهد گرفت، اگر اصلا چنين امري رخ دهد. فقط بايستي منتظر بود و ديد كه تيم كوك و شركت اپل چه زماني وارد اين حوزه‎ي رقابتي جديد مي‎شوند.

تصاوير اين پتنت را مي‎توانيد در زير مشاهده كنيد:

 

 

 

منبع:

https://tech-news.ir/apple-granted-patent-for-headphone-speaker-hybrid.html